top of page

איך לכתוב קורות חיים?

איך לכתוב קורות חיים כך שהסיכויים שמישהו יקרא אותם - ויתעניין - יגדלו? בשורה התחתונה זה די פשוט: ככל שקורות החיים שלכם ייכתבו בצורה תמציתית, ממוקדת, מסודרת ומדוייקת יותר, כך ירבו הסיכויים שתעברו את הסינון הראשוני ושמישהו יעיין לעומק במידע ששלחתם.

שלוש המלצות ראשונות:

  1. יש ברשת הרבה מדריכים לכתיבת קו"ח וחלקם נהדרים. מומלץ לעיין במספר כאלה (כמו המדריך שלפניכם) ולזכור שאין כללים קשיחים: למשל, לפעמים זה מצויין לציין שאתם הורים לשלושה או את שנת הלידה ולפעמים לא: כתיבת קו"ח של צעירים כוללת לפעמים אירועים בולטים או קורסים חשובים מתקופת התיכון וקורות חיים של מבוגרים יתמקדו בנושאים שונים לחלוטין ויכולים לפסוח על עשור או שניים.

  2. ישנם תפקידים שדורשים קורות חיים מורחבים: אלו לרוב תפקידי ניהול בכירים או תחומים בהם מפרטים ניסיון אקדמי, מחקרי וכד'. למשרות הללו מקובל לשלוח קורות חיים שעשויים להשתרע על פני כמה עמודים: אבל לשאר המשרות, שזהו הרוב המכריע של המשרות, מומלץ לעשות כל שניתן כדי לשלוח קו"ח של עמוד אחד בלבד: לא רק שזה יגדיל משמעותית את הסיכויים שלכם, אלא שזה יחייב אתכם להשאיר רק את המידע הנחוץ ביותר (וכמובן בפונט 12 וברווחים ראויים).

  3. ישנן משרות (וכן למשל מסלולי לימוד מיוחדים) עבורן מומלץ (ולעיתים מתבקש) לצרף מכתב אישי מטעם המועמד. זהו סוג של מכתב רשמי אך תכליתו שונה מאופי הפניות הרגיל. במקרים אלו מומלץ להיעזר בקורא בקיא נוסף שיוודא שהמכתב שלכם רהוט ומנוסח נכון וכמובן שהמצב האופטימלי הוא שכותב תוכן מקצועי או יועץ תוכן יעבדו יחד איתכם של הניסוח או יבדקו עבורכם את המכתב שכתבתם.


איך לכתוב קורות חיים


איך כותבים קו"ח כדי שיעברו סינון ראשוני?

ברוב המקרים, האדם אליו אתם שולחים את קורות החיים שלכם יקבל כל כמות בין 30-300 טפסי קו"ח שונים, כאשר חלק ממודעות הדרושים עשויות להניב גם מאות פניות ויותר. נדמיין קורא שצריך לעבור רק על 40 טפסי קו"ח. ברור לנו שאחרי הטופס העשרים ושמונה, אם הטופס הבא נראה מבולגן ועמוס רוב הסיכויים שהוא מקבל delete במקום: היו כבר בטח 2-5 קו"ח מעניינים וממתינים לבטח עוד כמה טובים בשאר הטפסים שטרם נקראו. כך נופלים מועמדים נהדרים רבים, וזו המשוכה הראשונה אותה אתם רוצים לעבור.

העין רואה קודם כל צורה ואוהבת סדר וארגון.

להציג טופס של קורות חיים לא שונה בהרבה מהצגת דירה לקונים: ככל שזה מסודר ונעים יותר לעין גדלים הסיכויים שלכם להצליח. בעוד שקשה להסכים על ערך אסתטי ומה "נראה נעים", קל מאוד להסכים מה נראה מבולגן: צבעים, פונטים שונים, קווים תחתונים וקווים מפרידים (שלעיתים גורמים יותר נזק מסתם רווח כפול), הדגשות מיותרות, אי הקפדה על שוליים ומבנה, סטיות שיוצר טקסט באנגלית המשולב בעברית ועוד.

כותרת לקו"ח?

לעיתים אין צורך בכותרת שבה רשום שקו"ח הללו הם קו"ח (והיא סתם גונבת שורה) ולפעמים היא עשוייה לכוון את הקורא ולסייע לכם להתקדם - "קו"ח למשרת מנהל מטעים - ישראל ישראלי, 050-444422". לעיתים יש גם מס' למשרה או הנחיות לפנייה, וחשוב להתחיל שם. אם לדעתכם אין צורך, תוכלו פשוט לפתוח בפרטים שלכם.

שימו לב האם קיים טופס פנייה מובנה או פורמט מקובל בתחום שלכם לקו"ח.

אם אתם נדרשים לנסח קו"ח, דעו כי בתחומים מסויימים התקבעו (בהכללה רחבה) פורמטים מסויימים, וכך קו"ח של עו"ד או רו"ח עשויים להיראות שונה מקו"ח של מתכנתת, מנהל שיווק או רופאה. גוגל (וגם גוגל תמונות) יהיה כתמיד חבר טוב ותוכלו להתרשם ממגוון דוגמאות וגם להבין ולהתרשם ממה שנראה מבולגן מול קו"ח שנראים מאורגנים נכון.

אם אין פורמט מקובל בתחום שלכם או טופס פנייה מובנה להגשת מועמדות, שמרו על מבנה קלאסי שדומה מעט בצורתו למכתב רשמי: פרטיכם בראש הדף מימין, בהם הפרטים שאותם בחרתם לציין.

המינימום נראה כך:

סאי מלשטיין, 050-222244

אך זה גם יכול להיות מפורט בהרבה - תלוי מה לדעתכם בסבירות מירבית ישפר את סיכוייכם להתמיין למשרה אליה אתם שולחים קורות חיים - זכרו, אין כללים קשיחים ועליכם להחליט (ואתם מוזמנים גם להרים אלינו טל' ולשאול לדעתנו):

סאי מלשטיין, ילידת 1980, נ+4 [או - יליד 2000, רווק]

רח' כתובת 28, כפר-סבא

email@email.com 050-222244

וכמובן ניתן להוסיף תואר (עו"ד, מהנדסת). כעת יש לנמען מושג מסויים על מי אתם והתקווה היא שרמת הפירוט בה בחרתם מקדמת אותו להתעניין בשלב הבא ולא הוספתם פרטים לשווא.

קורות חיים - פתיחה מוחצת כאשר מתאפשר.

אם זו למשל משרת מתכנתת ואת במקרה כעת עושה אותה בגוגל אך מעוניינת להחליף מקום, תפתחי עם זה והשאר כמעט לא רלוונטי. אם השתחררת כעת מתפקיד לוחם בחטיבת גולני ואתה מתמיין לעבודה בטחונית מועדפת, מן הסתם תפתח בזה. אם את דוברת סינית ועברית כשפת אם והמשרה בסין - אפילו אם חסר לך כישור נדרש כלשהו, לפעמים תכונה שמהווה יתרון מהותי תכריע. אלו הן דוגמאות ליתרונות ספציפיים למשרות ספציפיות, ולמרבה הצער אנשים מחביאים דברים כאלה בתחתית הטופס. אם יש לכם פרט שהוא סופר רלוונטי למשרה ולדעתכם מעניק לכם ערך מוסף ייחודי, פשוט תכתבו אותו כמות שהוא:

'כאמא לארבעה ילדים בוגרים וסבתא לשלושה נכדים מאושרים, צברתי ניסיון עצום בטיפול בפעוטות.'

או,

'כרווק ובעל אזרחות אמריקאית אני בשל למעבר לאלסקה בכל עת.'

משפט פתיחה תמציתי שמעניק לקורא את כל הידע הרלוונטי?

במקרים מסויימים ניתן להרחיב את הפתיח הנ"ל מעבר למשפט קצר אחד, בפרט כאשר אולי כבר שם אתם יכולים "לסגור את העסקה" ומי שיקרא זאת יחוש שיש לו מועמד רציני: "הנני בעל ניסיון ייחודי של 11 שנים בתיוג GPS לבעלי כנף מטעם האו"ם בישראל ובאפריקה". אם יש לכם סוג כזה של יתרון והתאמה למשרה, ומניסיוננו זה קורה לא מעט, אל תפחדו לפתוח עם השורה התחתונה, ומה שעשיתם בצופים יחכה (אם בכלל). פתיח טוב עשוי לחסוך זמן ולעורר עניין מיידי. פתיח יכול להועיל במקרים מסויימים - בתנאי שיש לכם משהו אמיתי למכור שרלוונטי למראיין. אם אתם בעלי ניסיון בתפקיד דומה, בוגרי תואר בתחום, או בעלי כישורים רלוונטיים - ניתן לציין זאת בפתיח.

השכלה: מתי, מה ואיך

מהפתיח אם מהפרטים האישיים לרוב מתקדמים אל סעיף ה'השכלה', אבל בהחלט לא תמיד - לפעמים זה כלל לא רלוונטי: אם עסקתם בהגברת מופעים לאורך העשור האחרון, הקורס שעברתם בתחום לפני 15 שנה כבר לא קריטי. לעיתים נושא ההשכלה חיוני, אך המוסד הוא 'לא להיט' - לפעמים זהו מוסד קטן וזניח בארץ או בחו"ל שזיכה אתכם בתואר, אך מאז אתם כן מנוסים בתחום - וטרינר או עו"ד למשל שפועלים בהסמכה ישראלית ומצליחים בתחומם אך למדו במוסד זניח לפני 20 שנה. במקרים אלו ניתן לפתוח עם הרקע המקצועי בהווה, שהוא הרלוונטי למעסיק הבא, ולעיתים אף להשאיר את סעיף ההשכלה מנוסח באופן כללי, ולמשל, "בוגרת תואר ראשון LL.B במשפטים".

מטבע הדברים בחלק מהותי של המשרות ישנם תפקידים עבורם ההשכלה שרכשתם היא המפתח, ושם אם למשל סיימתם לימודים אקדמיים בהצטיינות במוסד אטרקטיבי כמובן שנבליט זאת - "בוגר תואר ראשון בפילוסופיה, מצטיין דיקאן, האוניברסיטה העברית בי-ם" וכמובן עבור מקצועות המחייבים רישוי (דוג' רו"ח\עו"ד\רוקח\רופאה) נציג פרטים אלו מייד (לרבות מס' רישיון, חברות בלשכה וכד').

במה לפתוח: השכלה או ניסיון תעסוקתי?

אם בחרתם לפתוח בסעיף "השכלה", הרי שהסעיף הבא אחריו הוא "ניסיון מקצועי", אך זה לא חייב להיות הסדר ואם כאמור לדעתכם נכון יותר לפתוח בניסיון מקצועי, עשו זאת.

לפעמים תעודת בגרות היא הדבר הכי חשוב ולפעמים תואר אקדמי אינו רלוונטי: זה כאמור מאוד משתנה ותלוי בגיל שלכם ובתפקיד. גם כאן כמו בכל -CV אין כללים מוחלטים. ככל שהתפקיד הוא בתחום המדעים הקשיחים, ההשכלה הרלוונטית ברורה יותר ונוגעת לתארים, קורסים והשתלמויות בתחום הספציפי, אך בתפקידים מהתחום ההומאני-חברתי יותר לעיתים נחמד לדעת שעשיתם שנת שירות כמדריכי של"ח בצפת גם אם זה היה מזמן: מאוד תלוי בכל מקרה לגופו. יש מתכנתים או מנהלי שיווק בכירים ביותר שלא למדו יום אחד בחייהם ומנהלים בהצלחה אדירה אופרציות של מיליונים.

כמה אחורה להגיע עם ההשכלה?

אתם כבר מנחשים את התשובה: ככל שזה רלוונטי ומשפר את הסיכויים, ניתן להגיע גם לעבר הרחוק: אבל אם זה לא רלוונטי זה עלול להאיר את קורות החיים שלכם באור ילדותי. לרוב פרטים מיותרים עלולים להכביד ולכן אם זה לא מקרה מובהק של יתרון רלוונטי עדיף לא להעמיק יותר מהמינימום. זה יכול להיראות כך:

"השכלה:

2004-2000: תואר ראשון LL.b במשפטים, אוניברסיטת תל-אביב

2009-2006: תואר שני במשפטים ומנהל עסקים, סיום בהצטיינות, האוניברסיטה העברית

2015-2014: קורס גישור מתקדם, מרכז סאי לגישור"

זכרו: אם זה רלוונטי למישרה או לדעתכם מעניק נפח חיובי לדמות שלכם, ניתן להוסיף קורסים, הכשרות, התנסויות וכל מסגרת בה רכשתם ידע שתורם לנושא.

לאחר שהחלטתם מה ייכתב, שימו לב למבנה האחיד והקפדה על רווחים זהים. הכותרת "השכלה" צריכה להיות מודגשת ב-B ויש המוסיפים לה קו תחתון. לא חובה.

ניסיון תעסוקתי

כאמור, ניסיון תעסוקתי עשוי בהרבה מקרים להיות חשוב יותר מסוג ההשכלה שלכם (וגם במקרים בהם אין לכם השכלה פורמאלית אך אתם בפירוש מומחים לתחום מסויים). גם כאן תוכלו לקצץ בעבודות קיץ שעשיתם בגיל צעיר ולהתמקד בניסיון שהביא אתכם לגשת למשרה הזו. כמו בכל הסעיפים בקורות החיים, העבודה האחרונה שלכם (או הלימודים האחרונים שהשלמתם) יופיעו ראשונים ברשימה.

שימו לב למילים בהם אתם מתארים את התפקיד האחרון שביצעתם (או אתם מבצעים כעת).

יש תפקידים עם הגדרה קשיחה (מנהלת שיווק בחברת תרופות) ויש תפקידים מהם קשה להבין בדיוק כיצד נראה היומיום שלכם (אחראי אדמיניסטרטיבי תפעולי בחברה לייצור רהיטים). נסו לתאר בקצרה את מהות התפקיד והשתמשו במונחים מדוייקים: אחראית על 18 עובדים, מנהל תקציב פרסום חודשי של 100,000 ש"ח וכדומה. זה ימקם אתכם מייד במקום בו הקורא יבין יותר מה אתם עושים כעת. השוו בין התפקיד שלכם לתנאים שמופיעים במודעת הדרושים אליה אתם שולחים קו"ח, ונסו ליצור חפיפה בין התחומים המשיקים: כך תצטיירו כבעלי רזומה וניסיון ספציפי בתחום ומעסיקים אוהבים זאת. אם אתם מתמיינים לתפקיד פשוט (ולפעמים הנחשב נמוך היררכית מהנכחי) אל 'תנפחו' את הטייטל הנוכחי שלכם: אך אם אתם מכוונים גבוה, כדאי שהתיאור שאתם בוחרים יעניק נפח רב למה שאתם עושים כעת. כתיבת תוכן מקצועית וכן ייעוץ תוכן לכתיבת קו"ח נוגעים בדיוק בניואנסים הללו, בפן החברתי של ניסוח מסמך או הגהה: שינוי של מילה או כמה, פתיחה במשפט מדויק, הימנעות מטעויות טקטיות במסמך. זכרו למצוא מקום להוסיף במקרה הצורך כישורים מיוחדים שעשויים לבדל ולקדם אתכם, ולמשל הסמכת מלגזן או פיקוח בנייה לגובה, תעודת מנחה קבוצות, מציל בבריכה או רישיון לנשק.

שירות צבאי

לרוב יכיל שורה אחת - השנים, התפקיד, שחרור בדרגת סמ"ר וזהו, אך ישנם מקרים בהם התפקיד כולו נסמך על השירות הצבאי שלכם - ולמשל תפקיד בטחוני ששמור ליוצאי יחידות מובחרות או קצינים בכירים במערך הלוחם: סביר שבמקרה כזה (ולמשל סיימתם שירות כפקח טיסה ואתם מתמיינים לרשות שדות התעופה) אם סיימתם כעת תוכלו לחשוב על פתיחת קו"ח עם סעיף השירות הצבאי: בשאר המקרים זוהי שורה קצרה, וניתן להוסיף "חיילת מצטיינת מטעם הנשיא", כמובן.

שפות

עבור רוב הקוראים העברית היא שפת אם אך ישנם רבים שהם דו-לשוניים ודוברים שתי שפות ברמה כמעט זהה - רוסית, ערבית, אנגלית. אם זה המצב שלכם - הקפידו לציין זאת ולהבהיר ששתי השפות הן ברמת שפת אם (וכמובן לפרט - דיבור, קריאה, כתיבה). אם אתם יודעים לקשקש קצת או 'להסתדר' בשפה מסויימת, לשיקולכם אם להוסיף 'שליטה ברמה בינונית'.

כישורים ותכונות (או "כללי") - סעיף סיכום בניסוח חופשי

זה בפירוש לא סעיף חובה אך יש הנעזרים בו כדי להעביר עוד מידע. אלו יכולות להיות תכונות רלוונטיות לסוג המשרה (אחראי, אמין, דייקן, לויאלי) ולאופי (חברותי, פתוח, צחקן) וזה יכול להיות סעיף שמרחיב עליכם - חובב בעלי חיים ומגדל סוסים וכלבים, חובבת עריכת וידאו ובעלת ערוץ יוטיוב פעיל ועוד. מותר לכם להוסיף משפט או שניים לסיכום - כל עוד זה נעשה בטאקט ובחן, ושוב - הכי חשוב - כל עוד זה רלוונטי.


איך לכתוב קורות חיים


טיפים לסיכום.

מעסיקים? לאורך השנים נתקלנו בטפסי קורות חיים שנראו רע (מבולגנים, עמוסים) והכילו שגיאות (כתיב, ניסוח, משמעות) אך מאחוריהם ניצבו אנשים מופלאים ומצטיינים. בד בבד ראינו טפסים מסודרים ואסתטיים, מנוסחים בקפידה ומרשימים - שלאו דווקא הבטיחו מועמד מוצלח. במאמר זה כיוונו אל המאסה - מאסה של קו"ח נשלחת לאדם אחד שכורע תחתיה. אך לא כל המשרות ולא כל המעסיקים זהים: לעיתים האדם שניסח בעצמו את קורות החיים שלו הוא עולה חדש או סובל מדיסלקציה (או שניהם) אך הוא גאון בתחומו. זה יכול לעבוד עם הרבה מזל ובתחום הנכון (זה לא יעבוד למשרת כותבי תוכן, למשל).

מועמדים? אל תסמכו על המזל ותמיד, תמיד נסו שמישהו יעבור על הטופס שיצרתם. כמה שיותר עיניים יותר טוב, ועדיף שיהיו עיניים מנוסות. זכרו להכיל את הכל בעמוד אחד (אם זו לא משרה המחייבת סקירת קו"ח ארוכה) וכך תימנעו בכח מהפרזה וסביר שתשאירו רק את העיקר. הצוות שלנו כמובן לשירותכם בכל עת - גם למעבר זריז על קו"ח שכתבתם, עין מקצועית שמוודאת שהכל בסדר.

שווה להתאים כל קו"ח שאתם שולחים אל המשרה הספציפית. יש מקום בו תבליטו את הניסיון בצבא או את העובדה שאתם הורים ויש מקום בו תצניעו זאת: זכרו לעבור היטב על התנאים במודעת הדרושים ונסו שקו"ח שלכם ידברו באותה שפה (ולעיתים גם באותה טרמינולוגיה).

אל תפריזו. קל להוסיף תיאורים על הנייר ולהאדיר את יכולותיכם, אך כישורים אמיתיים מתבררים בראיון ובהמשך תוך כדי התפקיד. אל תחשפו את עצמכם למבוכה - מועמדים עלולים להיתקל בשאלה בסיסית שתשקף שהם לא באמת התנסו במה שטענו.

ברמה האישית,

תהליך של חיפוש עבודה וניסוח קורות חיים עשוי להיות ממושך, בפרט בתקופות בהן המשק מצוי בהאטה (שורות אלו נכתבות כאשר נגיף הקורונה מחולל משבר כלכלי). קחו בחשבון שלעיתים איש לא קרא את הטופס ששלחתם כי הגיעו 75 או 200 לפניו. צפו לחוסר התייחסות ואל תקחו זאת אישית, נסו להבין איך כותבים קורות חיים כך שהסיכוי שיקראו אותם יגדל - וכתמיד הצוות שלנו לרשותכם במענה טלפוני מייד לכל התייעצות: 050-8434315.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page