"חיים ומוות ביד הלשון" - ולמילה הכתובה יש כוח זהה. כולנו כותבים כל הזמן: החל מהודעה בוואטסאפ, דרך מיילים ועד לתוכן שנועד לפרסום פומבי כמו מכתב רשמי, תשובה ללקוח, הודעה בטוויטר ובוודאי כל תוכן שאנו מעלים לפייסבוק. בתלות בקהל היעד, לטעויות עלול להיות מחיר יקר: כך בעוד ששגיאת כתיב בהודעה פרטית היא חסרת משמעות, שגיאה במכתב רשמי או הודעה במדיה חברתית היא עניין אחר, וטעויות בכתיבה שיווקית עלולות להיות קריטיות. לפעמים דרוש רק ליטוש תוכן קל ביד מקצועית כדי למנוע מכם מבוכות.
הרמות השונות של הגהה
ניתן לערוך הגהה במספר רמות - החל מלקרוא שוב בעצמנו, דרך בקשה מחבר שיקרא ועד להגהה מקצועית. בהתאם, כך גם רמת ביקורת התוכן: כשאנו קוראים בעצמנו טקסט שכתבנו אנו עלולים להתעלם משגיאות: כאשר קורא את התוכן חבר שאינו איש מקצוע אנו עלולים לפספס רבדים סמויים בתוכן, ולפיכך, על מנת להיות בטוחים בתוכן שלכם נדרשת במקרים רבים עין מקצועית נוספת.
ברובד העמוק ביותר של עריכת תוכן, הגהה אינה 'בדיקת איות' אלא יורדת לשורש הרעיון והקונספט המובעים בטקסט. האם המסר ברור? האם הכוונה ברורה? האם הטקסט משתמע לשני פנים? האם הוטמעה בו שלא במתכוון דו משמעות? כתיבת תוכן מקצועית מביאה בחשבון את כל הפרמטרים הללו ועוד, אך כך גם ליטוש תוכן לתכנים שיצרתם. לניסוח נכון יש את רוב המשקל: האימפקט של תוכן מקצועי ורהוט, היוקרה שמשדר טקסט קולח ומדוייק - לאלו אין תחליף.
שכתוב, עריכה וניסוח מחדש
בעלי מקצועות רבים אשר כתיבה מהווה חלק עיקרי מעיסוקם - ולמשל מרצים או עורכי דין - שולטים ביד רמה בתחום המקצועי שלהם ופעמים רבות יוצרים תוכן לפרסום פומבי דוגמת מאמר באופן מוצלח מאוד: אך ברוב המקרים, כתיבתם תבטא יותר את הפן המקצועי טכני של הנושא ולא תמיד תנגיש את הנושא לקהל או תהיה שיווקית. ישנם פרוייקטים רבים של כתיבת תוכן בהם אנו מקבלים טקסט 'מוכן' ונדרשים לחוות את דעתנו. זהו שירות ייחודי שאנו מציעים - הגהה מקיפה לתוכן בכל הרמות והרבדים. בהתאם לתוכן ולאחר בדיקה של מספר קוראים אצלנו, אנו מגישים את ההמלצות שלנו. במקרים מסויימים נדרש שינוי פעוט של מילה או משפט, לעיתים נדרש ניסוח מחדש של פסקה, פתיח או סגיר, ולעיתים נדרש שכתוב חלקי או מלא לתוכן. זהו סוג ההגהה שיעניק לכם ביטחון בתוכן שאתם מפרסמים, בין אם זה מייל חשוב, סלוגן או בריף בתפוצה רחבה: ברמות מסויימות, יועץ תוכן מקצועי עשוי להציל אתכם מטעויות מביכות.
מהו יועץ תוכן?
בפשטות, זהו אדם שמקצועו הוא כתיבת תוכן ומאחוריו שנים רבות של ניסיון בתוכן שפורסם בציבור או בכתיבת תוכן למקרים רגישים. למשל ובדומה, עורכי דין רבים הם מטבע מקצועם יועצי תוכן באספקט מסויים - בפרט בתחום של ניהול סיכונים טכני לתוכן שלכם: האם הפרסום חושף אתכם לתביעה? האם הניסוח לא מסבך אתכם? זהו פן אחד של התוכן. אך איך תדעו אם המייל הרגיש והקריטי שלכם כתוב נכון? האם מכתב רשמי הרה גורל שכתבתם נוסח בצורה מובנת לנמען? האם המבוא להרצאה שלכם בהיר? זהו שירות שכולל שיחות ועיון בצוותא בטקסט, הצעות לניסוחים מדוייקים יותר, השמטות או תוספות. זוהי הגהה עמוקה, שמביאה בחשבון את כל הרבדים של הטקסט - ועד למצלול ולצורה.
אנו זוכרים שפרסום תוכן הוא כיום בלתי הפיך. טעויות מביכות [ומשעשעות] מקיפות אותנו וצצות חדשות לבקרים. החל משגיאות איות, לשון, פיסוק ותחביר ועד לניסוח קלוקל, משלב שאינו הולם את המעמד, תוכן שאינו מובן או לא בשל או תוכן שהודבק ונשלח בטעות: כל אלו עשויים להסב למפרסם, בין אם הוא אדם פרטי או תאגיד, מבוכה ונזק. בפרט כיום בעולם הדיגיטלי כאשר פרסומים למעשה נותרים לנצח והאינטרנט זוכר הכל, להגהה וביקורת תוכן יש משנה חשיבות וככל שעולה חשיבות הפרסום כך גוברת חיוניות הצורך בהגהה מקצועית או עריכת התוכן שלכם.
ביקורת תוכן למניעת משברים ובמהלך ניהול משברים
ייעוץ תוכן מקצועי שוטף מלווה אתכם ביום יום שלכם - כך עובדים כותבי תוכן מקצועיים עבור גופים, לרוב בשיטה של ריטיינר. ייעוץ שוטף או כתיבת תוכן, הגהה וביקורת יום יומיים הם האמצעי הטוב ביותר למנוע משברים. לפני פרסום של הודעה לעיתונות או פוסט, לפני תשובה ללקוח במקרה מורכב או נאום לעובדי החברה - עין נוספת של אנשי מקצוע תעניק לכם את הביטחון שכתבתם נכון. הדרך היעילה ביותר לנהל משבר היא למנוע אותו, ואנו רואים כיצד ניסוחים לא נכונים גורמים לאנשים לייצר משברים עבור עצמם - זה בולט גם בשדה הפוליטי, בו אדם התכוון לדבר אחד אך השתמע אחרת [המונח שאט אט מתקבע לזה הוא 'גירבוז', אלא שבאותו מקרה הצטרף עיוות של הדברים שנאמרו].
איך נמנעים מגירבוז
יאיר גרבוז דיבר על "מנשקי המזוזות". נכון? לא נכון. הוא דיבר על "מנשקי הקמעות". יש הבדל, אבל לעינייננו הוא לא רלוונטי - ניסוח בעייתי מותיר לציבור את החופש לבחור מה לזכור, ואין ספק ששני הביטויים דומים ומתכתבים אחד עם השני. ייתכן שזו הייתה כוונת הדובר - מנשקי מזוזות, והוא החביא את המזוזה מאחורי קמע. אך בדעת הקהל לא משיגים נצחונות טכניים ואין לך דרך לשלוט בפרסום ששחררת כבר. כמה זה בלתי הפיך? הנה הדגמה מעניינת: בימים אלה של וירוס הקורונה שב והדגיש הרב הראשי כי 'נישוק מזוזה' ואפילו 'מגע במזוזה' הוא מסורת שאין לה דבר עם מצוות היהדות. חוקי היהדות מחייבים מזוזה בדלת ותו לא, והרב שב וחידד זאת והוסיף שאין שום סיבה לגעת במזוזה. כעת דמיינו את יאיר גרבוז מצטט את ההודעה הזו מטעם הרב - האם זה יפחית משהו מהמשבר שהתחולל עקב נאומו? זו הסיבה ש'צודק טכנית' לא רלוונטי פה ורק כתיבת תוכן שמשקללת את כל הרבדים בתוכן וכוללת הגהה מקיפה עשוייה למנוע משברים.
קל למנוע טעויות.
כאשר אדם כותב על נושא הקרוב לליבו (מכתב, נאום, פרסומים, הודעות ותגובות) הוא לרוב מרוכז מאוד בתוכן ועלול בהיסח הדעת לכלול בו שגיאות ממגוון סוגים. משרדי ממשלה או אינפלואנסרים כאחד, כולם פירסמו תוכן שכלל שגיאות כתיב והתנסחות, דיבור מעורפל או שפה שאינה תואמת, התבטאויות שנויות במחלוקת או תוכן שהשתמע כגזעני, מפלה, בעל דעות קדומות, פוגעני, מזלזל ועוד. כאשר אנו כותבים 'השתמע' ההנחה היא שהמפרסם לא התכוון להיות בוטה או פוגעני, אך התוכן הצטייר כחסר רגישות ולא ניתן להשיב את הדברים חזרה. רובנו העברנו תוכן לעיון של חבר\מכר וזכינו לפידבק שסייע לנו - כעת דמיינו אירועים פומביים מביכים שהתרחשו עקב תכנים לקויים ואת המשברים שהם יצרו. ייעוץ תוכן מקצועי בודק את הטקסטים שלכם והמשמעויות שלהם בזכוכית מגדלת ומציג בפניכם מוקשים אפשריים וחלופות תוכן שעוקפות אותם או מתמודדות עמם - לפי האסטרטגיה שלכם והמטרות אותן נועד להשיג הפרסום.
הגהה לתוכן רגיש
תוכן רגיש יכול להיות נאום או ציוץ, מייל או ניסוח פרופיל חברה: כל תוכן הוא רגיש, למעשה, למעט שטויות בין חברים. המשקל כמובן עולה ככל שההשלכות של הטקסט מתרחבות, אך יש מגוון אופציות לטעויות יקרות בנאום או בציוץ כאחד. לפעמים למייל אישי או מכתב רשמי לנמען יחיד יהיו השלכות אדירות עבורכם, וכך גם למבוא לתיזה או תגובה פומבית. לא תמיד יש קורלציה בין מספר הנמענים [יחיד או רבבות] לבין חשיבות הטקסט - וכאן אנו ממליצים להיעזר בשירותי הגהה מקצועיים לביקורת התוכן שלכם. בשונה מכתיבה, למי מכם שיצר כבר את התוכן ורוצה רק עין מקצועית נוספת שתעניק לו גיבוי ושלווה, הגהה היא שירות לא יקר במיוחד שמונע טעויות יקרות במיוחד.
Comments