איך לכתוב נאום?

יש כמה תשובות נכונות לשאלה "איך לכתוב נאום", והן תלויות במשתנים רבים: בנואם, בסיטואציה, בסוג הקהל, בנושא ובזמן המוקדש לנאום: מידת תשומת הלב לה יזכה הנאום משתנה בהתאם למשתנים אלו, אך נאום טוב הכתוב באופן מקצועי ישיג את המקסימום שמאפשרות הנסיבות.

כל נאום הוא ייחודי, כל סיטואציה היא שונה: כתיבת נאומים מקצועית מעניקה לכם את ההזדמנות להעביר מסר מדויק באופן שייזכר ושהולם בדייקנות אתכם ואת האירוע.




לנאום זה נפוץ יותר ממה שחשבתם.

לא צריך להתמודד על משרה פוליטית או להיות בעל תפקיד בכיר כדי להידרש לנאום: אנשים 'רגילים' לחלוטין מתבקשים לשאת ברכה באירוע, מחתונה ועד חתונת זהב שמפתיעה אותנו וכמובן טקסים של חברים ובני משפחה, נאום לחנוכת מפעל, הספד או הרצאה בפני מבקרים מחו"ל - ישנן שפע סיטואציות בהן אנו נדרשים לשאת דברים, ועל מנת לנצל נכון ככל שניתן את הזמן היקר (והקצר) שמעניק לך הקהל שלך, כדאי שהנאום יהיה מדויק מאוד ומותאם לקהל, ולטובת זאת אנו נדרשים ראשית להבין היטב מהי מטרת הנאום וכיצד מתבצע תהליך של כתיבת נאום.

כך תזכו בנאום איכותי ומרשים: תהליך כתיבת נאומים מקצועי

הסיטואציה

כאשר יוצרים עימנו קשר לטובת כתיבת נאום ראשית חשובה הסיטואציה - לרגל מה נישא הנאום. נאום סיום תפקיד או ברכה למסיבת פרישה, נאום פוליטי או הרצאה קצרה בנושא מדעי למשל: כעת נשאל מיהו הנואם: ייתכן וזה המפכ"ל וייתכן וזה השוטר הכי ותיק בתחנה, סבא אהוב המברך את נכדתו או חוקר מהטכניון שמכין פרזנטציה בת דקה ופחות מ-200 מילים: המגוון הוא אינסופי: מהי הסיטואציה? ארוחת ערב חגיגית או טקס קבלת פנים במשכן הנשיא? כמה נוכחים ומה סוג הקהל? מה אורכו של הנאום הרצוי?

כל אלו הן שאלות מקדמיות בהן הלקוחות ואנו מנתחים יחד את הסיטואציה ולרוב היא מדברת בעד עצמה ומכתיבה את סגנון הנאום, התוכן, הקצב והמישלב. חתונה של הבת, קבלת דרגת אלוף, ביקור באושוויץ - לכל נאום סגנון שונה לחלוטין, והשאלות המקדמיות משרטטות גבולות סמנטיים ראשוניים.

הנואמת או הנואם

מניסיון, יש אנשים שיכולים לשלב הומור בנאומים רגישים מאוד ועבורם זה יעבור באופן טבעי ויש נואמים שעדיף שיישארו רציניים גם כשהם נואמים בסיטואציה מבודחת. לשאלה מי הנואמת (או הנואם) ולהכרת הלקוח יש חשיבות רבה, שכן הנאום חייב לשקף את קולכם האישי בצורה בה צפוי ומקובל שיושמע, שהולמת את ההיכרות עמכם או משדרת מסרים שאכן מאפיינים אתכם, ולא דימויים חלולים: נאום כניסה לתפקיד, למשל, הוא רגע אסטרטגי עבורכם ובשיחה עמנו נדבר על כך ונכיר אתכם ישירות ובאופן בלתי אמצעי.

כפי שכל אדם שונה מרעהו, כך משתנה מגוון הסיטואציות להם אנו כותבים נאומים. אנו משרתים לקוחות שנואמים בקביעות ואנו כבר מסוגלים להציע להם טיוטות נאום המשקפות במדוייק את הקול האישי שלהם, וגאים כאשר התוכן שלנו מושמע בפומבי, ויש לנו לקוחות חדשים עמם תהליך הכתיבה מתחיל תמיד בהיכרות הדדית ואיפיון מעמיק. יש לקוחות שכותבים 80% מהנאום ושולחים אלינו להגהה של הנאום, השלמה וליטוש ויש לקוחות ששולחים אלינו רק מילה או שתיים, קו מחשבה או כיוון כללי ומקבלים נאום שלם. כך או אחרת, נאום מוצלח חייב להיות מותאם לנואם והתהליך נעשה בצוותא, עד לחידוד מושלם של התוכן.

הקהל, או - יש כמה דרכים טובות להעביר את אותו רעיון

מניסיוננו, קל לייצר פסקאות נהדרות ומשפטים אמיתיים ומשמעותיים בכמה צורות שונות וטובות כל אחת בדרכה. אם אתם לא נואמים בסיטואציה בה יש פורמט צפוי לנאום שלכם (למשל נאום לכנס מקצועי) הרי שיש הרבה דרכים נכונות לפנות לקהל, וכאן משתלבת הסיטואציה עם הנואמת ועם הקהל. לעיתים מדובר בקהל הומוגני מקצועית של מנהלות כח אדם או רופאות או קהל מגוון של תושבי הגליל העליון: יש מקרים של 'קהל שבוי' (ולמשל הכפופים לכם) או מאזינים מבחירה (ולמשל נאום לכנס פוליטי), קהל רענן או עייף, הגברה טובה ומיזוג אוויר או 'לא שומעים כלום' וחום בלתי נסבל: אתם הנואמים יודעים לרוב לקראת מה אתם הולכים ואנחנו נעניק לכם כמה אופציות טובות להעביר את המסר שלכם בהתחשבות בכל הפרמטרים.

בכך אנו מתמחים: "הצלנו" בעבר קהלים רבים מצלייה בשמש לאורך נאום חשוב, אך עדיין נאום שבסיטואציה הזו יכול להעיק. הצלנו את הקהל והנואם בזכות איפיון מקיף ונכון של הסיטואציה, והנואמים הודו לנו בדיעבד, בסגנון 'האנשים כבר היו מותשים, כל הדוברים לפני רק הוסיפו לכך, ובזכות המסר שהעברתי בנאום של דקה וחצי (כלומר, נאום של כ-200-250 מילים) זכיתי לתשואות והוקרת תודה'. הקהל מבין ומעריך נואמים שמקצרים ומפרש זאת כגילוי של אמפתיה. לפעמים דווקא אורך הנאום הוא הפרמטר הכי חשוב. אל תחששו להיות קצרים וממוקדים.

נאומים שגורמים נזק

ראוי לזכור שהנאום הכי טוב יכול להזיק לכם כאשר הקהל לא קשוב, שרוי באי נחת או כבר פיתח אנטגוניזם כלפי הסיטואציה ואתם 'מושכים' אותו ולמשל מעכבים את ארוחת הצהריים. גם אם אתם עוסקים ברעיונות משני מציאות אך לא בתזמון הנכון, אתם יכולים שלא להשיג אימפקט או בעייתי מכך - סתם להצטייר רע כאשר אתם נואמים בפני קהל משועמם. נאום מותאם מצליח להיות מדויק, לפתוח נכון ולהשיג תשומת לב שכן הכתיבה לוקחת בחשבון כל פרט - גם אם הקהל לפני או אחרי הארוחה, בשמש או באולם ממוזג, מכיל חבר'ה צעירים או מתאפיין באנשי מקצוע בני הגיל השלישי ועוד ועוד פרמטרים. כאנשי מקצוע אנו מגיעים נייטראלים ובזכות זאת מסייעים לכם לוותר על חלקים בנאום שתכננתם, להתנסח באופן ממוקד ולהישאר ברורים גם כשצריך לקצץ בתכנים.

אם כך, איך כותבים נאום?

אין דרך אחת לכתיבת נאום "נכון" ולא תמיד יש כללים לכתיבת נאום מוצלח, אך קל לזהות נאום משעמם או חלילה נאום עם שגיאות לשוניות או סתירות במשמעות הדברים. בדיחה יכולה לעניין או להזיק, פתיחה מוחצת עלולה להצליח לרתק קהל או ליצור ציפייה ואכזבה, ציטוט עשוי להבהיר כוונה או להצטייר כמתנשא, ועל כך יש להוסיף נסיבות משתנות כמו צלצול אקראי של סלולארי ברקע אשר עלולות לכרסם במומנטום או בריכוז: נאום מוצלח משלב את כל הפרמטרים הידועים ושאינם ידועים.

כמו כתיבת תוכן, כתיבת נאום היא התמחות. כתיבה מוצלחת מכילה סוג של ניהול סיכונים ובד בבד תמיד נסמכת על טקסט שנבדק בכל הרבדים ועבר ביקורת של מספר כותבים מקצועיים על מנת שהנאום יעניין ויותיר מסר מובהק ומובן.




כמה כללים כלליים לכתיבת נאומים

  1. הישאר נאמן לעצמך. אם אתה לא אדם המתאפיין בחוש הומור, רגע הנאום הוא לא העת להתנסות בכך. אם את משתפת בדרך קבע את הסובבים אותך בחוויות אישיות, תוכלי אולי לשלב זאת בנאום, העיקר שתישארו טבעיים ותחושו בנוח. קראו את הטיוטה ולכו עם תחושת הבטן שלכם - אל תתנו לכותבי תוכן להכתיב לכם תכנים, שכן כזכור יש דרכים נהדרות רבות להעביר את אותו מסר.

  2. הקדישו מחשבה לאיפיון הקהל. זה ישפיע על השפה בה תבחרו, על הקצב של הנאום, על האורך ועל ההצגה הפיזית של הנאום. התאימו את עצמכם ככל שתוכלו, אךמבהמשך לסעיף 1, הישארו נאמנים לעצמכם: גם כאשר משטחים או מנפחים מסרים, שמרו תמיד על טרמינולוגיה ומישלב המאפיינים אתכם.

  3. היו קצרים ככל שניתן, גם אם לא תנצלו את כל מסגרת הזמן שלכם. הקהל יעריך זאת. את סיפור הקמת המדינה ניתן לתאר ב-20 מילים, 200, 2,000, 20,000 וכך הלאה עד למיליארדי המילים שכבר נכתבו על הנושא. בחרו מסגרת זמנים קצרה ככל שניתן בטווח הנורמה. סמכו על המאזינים שהם מבינים את כוונתכם גם כאשר אתם מתארים אותה בקצרה.

  4. בשיחתנו נשאל אתכם מהי מטרת הנאום. האם אתה מעניק ידע? מחפש לשכנע ברעיון? מעוניין להניע לפעולה? חולק חוויות מקצועיות או אישיות? כל נאום חותר ליצירת הזדהות והעברת מסר. מהי מטרת הנאום שלכם? בשונה מסוג הנאום (הגדרת הנאום - ברכה לבר מצווה או נאום פרישה), מטרת הנאום יכולה להיות זהה במגוון התרחישים (לעורר הזדהות או להעניק תועלת) ובעת כתיבת נאום מקצועית אנו יוצאים להשיג את המטרה (ומטרות המשנה שהגדרנו).

  5. תנו רקע ואוריינטציה גם אם נראה לכם שנושא הנאום ברור מאליו. רבים מהקהל, גם ממי שקרא את הסילבוס (למשל) לא זוכר מהי כותרת ההרצאה שלכם או יודע איזה מסר באתם להעביר. משפט ממקד מתעל את ההבנה של המאזינים אל הנושא והתחום הנכון ומסייע לקהל לעקוב אחריכם. יש נאומים בהם רק באמצע אתה מתחיל להבין על מה מדבר הנואם, ועד אז איבדת מידע רב בשל חוסר ההקשר.

  6. "פתיחה מוחצת". כיף לכתוב את זה וכיף לכתוב על זה אך בהמשך לסעיף 5, הפתיחה הטובה ביותר היא זו שתופסת את הקהל שלכם ומעניקה לו לפעמים את השורה התחתונה כבר בהתחלה (מבלי לאבד דרמה בהמשך אך מבלי למשוך את הקהל באופן שלעיתים מצטייר כילדותי). פתיחה טובה משתנה לפי סוג הנאום ומה באמת 'מוחץ' נתון לפרשנות רחבה: פתיחה בשאלה לקהל? ציטוט מספרים מפתיעים? בדיחה? דקת דומייה? שקופית משעשעת? וידוי אישי מדהים? ציטוט ממגילת הזכויות של האו"ם? כל אלו עשויים להתאים, החוכמה היא לדייק ולדעת מה יתאים מתי ולמי.

  7. הקלו עוד על הקהל וסייעו לו בעשיית סדר בדברים: אם אתם נוגעים במספר נושאים, פרטו זאת בקצרה בהתחלה וכן ישנן סיטואציות בהן אם תשתפו את הקהל באורך הנאום (או למשל 'הנאום שלי יהיה קצר') תשיגו מראש הכרת תודה וקשב.

  8. בתקווה שהפתיחה שלכם השיגה קשב (ואם אינכם בטוחים - שלחו אלינו את טיוטת הנאום שלכם לביקורת תוכן, הגהה או ליטוש) כעת עליכם להגיע את העיקר - ומהר. גם כאן, אל תתביישו להעניק שורה תחתונה ומשם לצאת להסבר שלה. כתיבת נאומים יכולה להיעשות בשיטה של התקדמות כרונולוגית מהשלד אל הבשר או מפתיחה בתוצאות ומשם התקדמות אל ההסבר שלהן. כך או אחרת, כאן אתם כבר עוסקים בעיקר המהות ובדבר שלשמו הגעתם.

  9. דברו בפשטות, בכינויים ברורים ובמשפטים קצרים. מה שנראה מובן שכתב עשוי להישמע אחרת והקהל שלכם עלול לאבד את ההקשר. שימו נקודות בטקסט, בשונה ממה שהייתם שמים בתוכן כתוב. משפטים האומרים הכל במעט מילים. אל תפריזו בתיאורים או דימויים. נסו בכל פעם לשוב ולהשתמש בכינוי הנכון: האוניברסיטה פרסמה, העירייה כתבה, עו"ד כהן עתר ולא 'היא' או 'הוא'.

  10. הקהל לא רואה שסיימתם פסקה בטקסט שלכם ועברתם לפסקה הבאה ועליכם לסייע לו להבין זאת - במילים ובטון הדיבור. כך תסייעו לקהל להישאר מעורב ולחוש בהתקדמות הנאום. תנו כותרת לכל פסקה וערכו מעברים חלקים בין הנושאים - כותרת הפיסקה היא הפתיח ל"על מה נדבר כעת".

לסיכום,

יש כמה תשובות נכונות לשאלה איך לכתוב נאום והצלחתו של הנאום תלוייה במשתנים רבים. הכללים הבסיסיים מסייעים לשמור את הקהל בהבנה וקשב, להניע אותו לפעולה או להעניק לו ידע או תחושה, אך לכתיבת הנאום הטובה ביותר נלווה בזמן אמת הטון שלכם והבעות הפנים, עוצמת הקול והחיוך או ההבעה, מערכת ההגברה ומזג האוויר ועוד, כולם, בניהול נכון, מסייעים להצלחת הנאום שלכם. עליכם למדוד את הזמן שלוקח לכם להעביר את הטקסט, להתאמן על הקראתו ולהזדהות לעומק עם משמעותו ואז להתאמן בפני קהל - חברים או משפחה יעניקו לכם שמץ מהתחושה של נאום מול קהל.

יש לנו לקוחות רבים שכתיבתם ויכולת ההתנסחות שלהם רהוטה במיוחד. לקוחות אלו כותבים את הנאומים שלהם בעצמם ושולחים אותם אלינו לביקורת - עין נוספת שמוודאת שהכל בסדר כולל הגהה וליטוש תוכן. לפעמים אנו מציעים מילה חליפית, שינוי בסדר המשפטים ולפעמים הוספה או השמטה של משפט או פיסקה. זהו שירות נגיש שמעניק לכם שלווה, ואנו מזמינים אתכם לשלוח אלינו את טיוטת הנאום שלכם - או לקבל נאום ייחודי ומרשים, התפור בדיוק לצרכים שלכם.

תוכן, אסטרטגיה ומה שבינהם - הירשמו לקבלת הניוזלטר הכי מעניין בתחום:

  • Facebook
  • YouTube

© כל הזכויות שמורות לטקסטארט סוכנות כתיבת תוכן

ירדוב בניית אתרים, קידום אתרים

Icons made by Freepik from www.flaticon.com